Zábava i práce. První polovina START FILMu utekla jako voda
I když první dva festivalové dny doprovázel občasný déšť, START FILM si úžívají lektoři i účastníci. Přeháněk se nikdo nezalekl. Práce je v plném proudu, všichni se navzájem inspirují a učí. Někteří z festivalových účastníků se rozhodli pracovat v terénu, a tak je člověk může potkat opravdu téměř kdekoli. Workshopy zahájila společná pondělní snídaně, na které se lektoři poprvé setkali s mladými lidmi, které v několika příštích dnech budou učit novým věcem. Po seznámení už přišly na řadu první práce a úkoly.
Workshop filmového herectví vedla v jeho první polovině herečka Petra Nesvačilová, která se své svěřence snažila připravit na další část pod vedením režiséra Bohdana Karáska. Petra chtěla připravit účastníky workshopu po stránce prožívání emocí, zatímco Bohdan je bude učit herectví z pozice režiséra. K herectví patří i kavárenský život, a tak Petra se slovy „No breakfast, no actress,“ zamířila úterní ráno do kavárny, kde spolu se studenty probírali a dokončovali scénáře, a později si zkoušeli natočit kamerové testy. Nakonec je lektorka předala Bohdanovi, kterého potěšilo, jak jsou všichni šikovní. Účastníci se rozloučili s lektorkou slovy díků, že je „naučila za dva dny tolik jako za tisíc let.
„Naše lektorka Haruna je skvělá. Snaží se nás podporovat v nápadech. Když jsme přišli s tím naším – experimentovat se světlem, hned zvedla telefon a začala zjišťovat, jestli jsou tu nějaké vhodné prostory,“ vyjádřila se Sofie, účastnice workshopu experimentální tvorby. Jeho lektorka Haruna Honcoop sama uvedla, že se bude snažit podpořit nápady mladých účastníků. Jedna ze skupinek se například v úterý odpoledne uchýlila do malého sálu Kulturního domu, aby si vyzkoušela experimentování s projektorem. Někteří ještě své téma a techniku, kterou využijí, hledají, ale všichni se shodují, že je skvělé mít volné zadání a lektorku, která jim dává zpětnou vazbu.
Workshop hrané tvorby režiséra Tomáše Pavlíčka pracuje pilně a rychle, a to i díky profesionální technice FUJIFILMU, který je partnerem letošního programu a jehož výbava je letos k dispozici všem workshopům. Štáb hrané tvorby měl už druhý festivalový den hotový scénář a mohlo se jít natáčet. Těšit se prý můžeme na filozofickou komedii. Po Bystřici se rozběhl i štáb z workshopu dokumentární tvorby Apoleny Rychlíkové. Jeho tématem je budoucnost, a proto účastníci shání materiály a výpovědi, které budou moci využít. Sami se rozhodli, že se při tvorbě v profesích vystřídají, aby každý lépe poznal to, co ho baví. „Zatím je to hodně práce, ale je to i zábava,“ uvedl jeden z účastníků.
Venku bylo možné potkat i workshop tvůrčího psaní pod vedením mladé literární autorky Kateřiny Šardické. Na tomto workshopu je důležité se i rozpovídat. Studentky za tímto účelem dělaly spoustu cvičení. „Myslím, že je důležité mluvit o věcech, které lidi trápí, když jde o psaní,“ řekla Kateřina, která má chvílemi pocit, že workshop má svým způsobem terapeutický účinek. V rámci cvičení účastnice posílaly pohlednice samy sobě za pět let. Výzvou pro ně nebylo jen pořádně promyslet, co vzkáží svému budoucímu já, ale i vejít se do omezeného rozsahu, který měly k dispozici.
„Jsou skvělí,“ pronesla Veronika Svobodová, lektorka workshopu on-line reklamy, která působí jako manažerka PR a online marketingu v Jihomoravském inovačním centru. Na workshopu, jehož oblíbeným stanovištěm je kavárna na Masarykově náměstí, zaznamenáme široký rozptyl toho, co všechno jeho účastníci řeší. „V našem projektu přeměňujeme každodenní věci z plastu na nějakou ekologičtější cestu, aby to bylo pro naši Zemi lepší,“ vyprávěla jedna z účastnic. Společně už stihli založit instagramový účet a dál se zápalem pokračují. Čeká je focení produktů a mnoho jiné práce.
Večer se pak v Bystřici konají projekce nejen na Masarykově náměstí, ale i v Kulturním domě. Kromě filmu Karel, já a ty Bohdana Karáska mohli diváci zajít třeba na film Parádně pokecal, jehož promítání byl přítomen lektor workshopu hrané tvorby Tomáš Pavlíček. V úterý se také poprvé promítal blok studentských filmů z letošní soutěže START FILMu a večer v letním kině následoval film Zlatý podraz. Publiku ho představil nejen režisér Radim Špaček, který vedl workshop hrané tvorby na prvním ročníku festivalu, ale i herci Filip Březina, Jan Mansfeld nebo Alan Weissabel. Celá delegace se poté přesunula z Bystřice do Nového Města na Moravě, kde letos poprvé zahajoval START FILM právě projekcí Zlatého podrazu.
Adéla Šperková